Kādēļ skriešana ir vajadzīga

Mēs esam radīti dzīvei brīvā dabā, nevis birojā, līdz ar to fiziska vajadzība pēc kustībām ir ielikta jau mūsu ķermeņa uzbūvē. Skriešana ir viens no labākajiem veidiem kā likt ķermenim pārvietoties, turklāt gana ātri. Ja sākotnēji tas var likties nevajadzīgi un pat nepatīkami, tad uztverot pareizo ritmu jau pēc dažām treniņu dienām skriešana kļūst par dienas labāko brīdi. Diemžēl līdz šai atziņai daudzi nonāk tikai pēc tam, kad dēļ nepietiekamas slodzes un nepareiza dzīvesveida ir radušās dažādas veselības problēmas. Salīdzinājumam varam aplūkot automašīnu, kuru ilgu laiku nekustinot vai pārstumjot tikai no viena pagalma stūra uz otru drīz to padarīsim nelietojamu vai vismaz būsim spiesti doties uz autoservisu, lai nomainītu bojātās detaļas.

Kādus ieguvumus sniedz skriešana ?

Dažādi pētnieki uzsver atšķirīgus skriešanas ieguvumus un pozitīvās īpašības, taču tos visus vieno atziņa, ka skriešana ir laba. Protams, tika pie nosacījuma, ka tā noris noteiktā apjomā un nekas netiek forsēts. Tiem, kuri savu dzīvi sadala posmos no maratona līdz maratonam un trenējas ļoti intensīvi ir augstāks risks iedzīvoties veselības problēmās. Protams, skrienot maratonu vien reizi, divas gadā būtisks kaitējums netiks nodarīts, taču ir jāprot ievērot mērenību. Kas par daudz, tas par skādi. Lai skrietu nav jāiegulda lieli finanšu līdzekļi un nebūs vajadzīgs arī ātrais kredīts (быстрые кредиты). Izmaksas skriešanai ir salīdzinoši zemas un viss, kas nepieciešams Tev, visticamāk, jau ir. Aplūkosim galvenos ieguvumus, ko mums sniedz skriešana.

No idejas rodas darbība, no darbības ieradums, no ieraduma dzīvesveids, kas kļūst par daļu no tavas personības. Nepaies ilgs laiks un tavs jaunais es būs tik spēcīgs, veselīgs, mierīgs, apņēmīgs un priecīgs, ka pats sevi vairs nepazīsi. Tas ir iespējams. Atliek vien rīkoties.

Veselība

Skriešana padara cilvēku veselīgāku, taču pirmie soļi ir jāsper pamazām. (Ja ir šaubas par savu veselības stāvokli, konsultējieties ar ārstu.) Skriešanas laikā uzlabojas asinsrite, kas ilgtermiņā palīdz nostiprināt sirds muskuļus un asinsvadus. Papildus ieguvums ir tvirtāka un patīkamāka izskata āda, kas sevišķi nozīmīgi parasti šķiet sievietēm. Ja vēlaties mazināt iespēju “aiziet ar sirdi”, kas ir galvenais nāves cēlonis Latvijā, ar skriešanu vien nepietiks. Izmaiņas dzīvesveidā un ēšanas paradumos ir vienlīdz svarīgas ar paaugstinātu kustību daudzumu.

Laimes sajūta

Skrienot pirmo reizi nekādu laimes sajūtu uzreiz nesagaidīsi. Ja esi bijis dīvāna sportists, tad skriešana, visticamāk, sagādās vairāk mocības nekā patīkamus brīžus. Lai šādu iespēju mazinātu, skrien lēnāk, taču ilgāk. Jebkuras fiziskas aktivitātes laikā vienā brīdī ķermenis sāk izstrādāt endorfīnus, kas rada laimes sajūtu. Papildus tam, skrienot atnāks arī otrā elpa, un skriešana kļūs vieglāka. Ja skriesi regulāri ķermenis pieradīs pie slodzes un skriešana tam sāks asociēties ar endorfīniem. Rezultātā Tu pats vēlēsies skriet atkal un atkal, lai izjustu šo laimes sajūtu. Mūsu prāts meklē laimes sajūtu un atrodot to skriešanā turēsies pie tās kā pie glābēja. Šo īpašību vajag izmantot, lai nostiprinātu veselību, taču nevajag aiziet pārmērībās. Dzīvē ir arī citas, daudz interesantākas nodarbes.

Uzlabojas ēstgriba un ēšanas paradumi

Ir cilvēki, kas no rīta neko nevar apēst. Ja skriesi no rīta, tad ķermenis pieprasīs savu enerģijas devu un ēst gribēsies. Tiesa, tās nebūs smagas brokastis, bet kaut kas viegls, jo uzreiz pēc slodzes smagus ēdienus negribas ēst. Agrāk vai vēlāk nonāksi pie apziņas, ka tavs ķermenis jūt atšķirību starp dažādas kvalitātes ēdienu. Sāksi pievērst uzmanību pārtikas veidiem, tās izcelsmei un ēdīsi apzinīgāk. Apetīte būs laba, taču spēsi sevi disciplinēt, lai sasniegtu labāku rezultātu. Atceries – mēs ēdam, lai dzīvotu, nevis dzīvojam, lai ēstu.

Nometīsi svaru

Mainoties dzīvesveidam un pieaugot fizisko aktivitāšu daudzumam, svars automātiski samazināsies. Iespējams, uzreiz netiksi vaļā no riepas uz vēdera, jo tur tomēr ir vajadzīgi speciāli vingrinājumi, bet efekts viennozīmīgi būs pozitīvs. Kā jau vienmēr pārmaiņas vari gaidīt uzreiz, bet tās būs paliekošas vien darbojoties ilgtermiņā. Nomest svaru īstermiņā var, bet paliekoši rezultāti būs pusgada, gada laikā, kas ir pietiekami ilgs periods, lai pārkārtotu ķermeņa darbību un ēšanas paradumus. Tas nebūs viegli, taču nebūs vajadzīga arī piespiešana. Viss noritēs dabīgi.

Mazinās kaitīgi ieradumi

Smēķēšana, alkohols, citas apreibinošas vielas. Aizraušanās ar šīm lietām ir kā ielāpu lāpīšana mūsu dzīvēs. Jau noskaidrojām, ka skriešana rada laimes sajūtu un, ja laime, ko gūsi skrienot būs lielāka, kā lietojot kaitīgas vielas, rezultāts būs lielisks. Galvenais šķērslis kaitīgu ieradumu atmešanā parasti ir sociālā vide un svētki. Ja visu dzīvi esi pieradis svētkos piedzerties un uzpīpēt ar kolēģiem pārtraukumos, tad atmest kaitīgos ieradumus būs grūtāk. No otras puses, Tev būs parādījies pretlīdzeklis, kas arī sniedz laimes sajūtu, turklāt būt pionierim savā draugu, paziņu lokā, ne vienmēr ir tas sliktākais variants. Iespējams, pēc pāris gadiem jūs visi skriesiet un dzīvosiet apzinīgāk. Mēģināts nav zaudēts. Let the force be with you..

Palielinās gribasspēks

Sevis un grūtību pārvarēšana palīdz nostiprināt gribasspēku. Skrienot tu iegūsi laiku padomāt par dzīvē būtiskiem jautājumiem un vienlaikus galva būs tukša no raizēm. Tas var palīdzēt pieņemt lēmumus, kurus ikdienas ritmā nespēj pieņemt, jo vienkārši ir pārāk daudz traucēkļi. Atceries – Tu vari dzīvot savas dzīves labāko versiju vai sliktāko. Izvēle ir tavās rokās, bet, lai pieņemtu pareizās izvēles ir vajadzīgs gribasspēks un drosmē. Skriešana var palīdzēt.

Uzlabosies seksuālā dzīve

Asinsrites uzlabošana automātiski labāk apasiņos arī dzimumorgānus. Vīriešiem skrienot palielinās testosterona līmenis asinīs jeb latviski runājot pamostās zvērs cilvēkā. Seksuālā dzīvē var kļūt piepildītāka un intensīvāka. Vienīgi uzreiz radīsies jautājums, vai Tu vēlēsies tērēt savu enerģiju dzimumattiecībām, ja vari to pašu spēku izlietot, lai noskrietu savu distanci ātrāk vai pieliktu pāris kilometrus klāt. Izvēle ir katra paša ziņā.

Skriešana ir lēta

Tu vari skriet ap māju, stadionā, mežā, laukos vai komandējumā. Iespējas ir neierobežotas, taču daudz patīkamāk un veselīgāk ir skriet pa dabīgu sekumu, nevis asfaltu. Viss, kas vajadzīgs skriešanai ir apavi un piemērots apģērbs. Inventāram nav jābūt ideālam. Izpratne par to, kas tiešām vajadzīgs ar laiku pati radīsies. Ir cilvēki, kas izvēlas skriet basām kājām un uzskata to par vienīgo pareizo veidu. Iespējams, ka viņiem ir taisnība, bet rudenī un ziemā tas nav patīkami. Sāc skriet un pats sapratīsi, kas vajadzīgs, lai sasniegtu labākus rezultātus.

Pats svarīgākais – skriet ir dabīgi un to var darīt katrs no mums.

 

About Author: