Kā trenēties ziemā

Daudzi no mums, kas gada siltajos mēnešos aktīvi skrien un gatavojas maratonam ziemas sezonā samazina treniņu intensitāti vai tos pārtrauc pavisam. Tas nav pareizi. Ja vēlaties uzturēt sevi formā un uzlabot rezultātus, treniņiem ir jāturpinās arī ziemā. Labs risinājums ir skriešanas treniņi iekštelpās, izmantojot skriešanas trenažieri – skrejceļu.

Šobrīd tehnikas attīstība ir ļāvusi būtiski samazināt izmaksas un automātiskie skrejceliņi ir kļuvuši daudz pieejamāki. Uz trenažiera katrs var izvēlēties sev piemērotu skriešanas ātrumu un skrējiena laikā to koriģēt pēc vajadzības. Šādu trenažieri var iegādāties arī lietošanai mājās, taču pirms tā iegādes ir jāvērtē, vai mājoklī ir pietiekami daudz vieta un, vai trenažiera novietošana kādā istabā neradīs vēlāk lielas neērtības. Sportistiem, kuriem ir pietiekami liela dzīvojamā platība problēmas nebūs, taču, ja Jūsu rīcībā ir mazāk par 3 – 4 istabām, tad būtu nopietni jāapdomā vai trenažiera iegāde ir labākais risinājums.

Svarīgi atzīmēt, ka pirms pirkuma veikšanas vajag obligāti izmēģināt skriešanas trenažieri reālā dzīvē. To visvieglāk var izdarīt kādā lielākā sporta klubā Rīgā vai citur Latvijā.  Ir sporta klubi, kuros ir tikai viens vai divi skriešanas trenažieri, kas nav slikti, taču, ko darīsiet situācijā, ja aiziesiet uz sporta klubu un tur kāds no vietas skries stundu vai divas. Treniņš viennozīmīgi būs izbojāts, tādēļ šim apstāklim ir vērts pievērst nopietnu uzmanību. Vienas reizes apmeklējums nemaksās vairāk par 5 – 10 eiro, kas nav maz, taču krietni lētāk nekā uzreiz pirkt skriešanas trenažieri. Katrā sporta klubā tiek piedāvāti arī abonamenti, kas būtiski samazina apmeklējuma izmaksas. Ja izlemsiet par labu nodarbībām sporta klubā, nevis trenažiera iegādei, tad jārēķinās, ka vismaz 3 – 4 reizes nedēļā uz šo iestādījumu būs jādodas, tādēļ ir vērts izvēlēties tādu, kas pašam patīk.

Daļa skrējēju papildus skriešanas treniņiem izmanto arī velotrenažierus, kas ir noderīgi sirds muskuļu un asinsvadu sistēmas nostiprināšanai. Tajā pat laikā būtu nepareizi iedomāties, ka treniņi uz velotrenažiera spēj aizstāt reālus skriešanas treniņus. Velotrenažieris, lai arī noderīgs, tomēr noslogo citas muskuļu grupas un arī slodze nodarbības laikā ir atšķirība. Protams, ir labāk trenēties uz velotrenažiera nekā netrenēties vispār. Velotrenažiera lielākā priekšrocība ir samazināta slodze uz saitēm – potītes, ceļgali, gurni, kas ir nozīmīgi cilvēkiem, kas iepriekš guvuši kādas traumas vai jau ir ģenētiski tendēti uz dažādām traumām.

No ziemas nav jābaidās – skrien svaigā gaisā

Skrējēji, kuri ir nostiprinājuši savu imūnsistēmu un nevēlas pakļauties dabas untumiem nereti turpina skriešanu brīvā dabā arī ziemas spelgonī. Latvijas klimatiskie apstākļi ir salīdzinoši mēreni un ļoti zema temperatūra ir vien dažas nedēļas gadā. Brīdī, kad termometra stabiņš noslīdz līdz -20 vai pat -30 grādiem pēc Celsija būtu divreiz jāpadomā vai skriet šādos laikapstākļos. Neiespējami tas, protams, nav, jo slēpotāji labprāt trenējas arī -20 grādos, taču ir ļoti rūpīgi jāvērtē apģērba un apavu piemērotība konkrētajiem laikapstākļiem.

Pirms doties skriet vajadzētu saģērbties tā, lai izejot ārā būtu nedaudz auksti. Kad sāksiet kustēties, ķermenis iesils un pārlieku biezs apģērbs veicinās pārlieku svīšanu un būs tikai traucēklis. Skriešanai ziemas apstākļos piemērotu apģērbu var iegādāties tūrisma apģērba vai speciālos skriešanai veltītos sporta veikalos. Piedāvājums ir gana plašs un agrāk tik populāro vilnas apģērbu ir nomainījis speciāls sintētiskais apģērbs, kas izvada mitrumu uz āru, pats tajā pašā laikā paliekot pietiekami sauss. Šis aspekts ir sevišķi būtisks zemā temperatūrā. Arī apavi būtu jāizvēlas piemēroti ziemas apstākļiem. Tiem ir jānodrošina, ka pēda paliek sausa un silta. Cilvēki, kas cieš no pazeminātas asinsrites pēdās vēlēsies iegādāties siltākus apavus, taču nedrīkst ieslīgt galējībās, jo tiklīdz sāksiet kustēties asinscirkulācija pēdās paātrināsies.

Pēc skrējiena zemā temperatūrā ir svarīgi uzreiz novilkst veco apģērbu un uzvilkt jaunu, sausu apģērba kārtu. Tiklīdz apstāsieties asinscirkulācija pamazām kļūs rāmāka un ir būtiski pasargāt sevi no atdzišanas. Ja skrējāt vienā jakā, tad pēc skriešanas būtu papildus jāuzvelk virsū vējjaka vai vēl viena jaka. Ideālā gadījumā skriešanas maršrutam vajadzētu noslēgties pie Jūsu mājām vai vismaz jau iesildīta auto. Šādā scenārijā uzreiz pēc treniņa var ieiet dušā vai iedzert krūzi ar siltu tēju.

About Author: